Guide: Sådan kommer du rundt i Saigon og Hanoi – og overlever i trafikken

Trafikken i Vietnams storbyer er alt end kedelig. Det lærte vi, da vi besøgte Saigon og Hanoi. Her får du vores tre tips til, hvordan du kommer fra A til B – uden at blive snydt eller påkørt.

Skrevet af Mette / Foto af Martin

Allerede inden vores første rejse til Vietnam havde vi hørt grumme historier om trafikken. Om hvordan et kaotisk mylder af motorcykler pumper gennem gaderne. Om hvordan de lokale lærer, når de tager kørekort, at man skal dytte, når man overhaler. Hver gang. Det er så også den eneste trafikregel, de rent faktisk overholder. Og så forestillede vi os, at byerne ville være fyldt med tuk-tuks, præcis som i Thailand. Men nej, ingen tuk-tuks i sigte.

I Vietnams gader er der tre måder at komme fra et sted til et andet. Der findes egentlig fire, men den sidste vil vi ikke anbefale. Det er på bagsædet af en motorcykel, en såkaldt Xe Om, som du kan hyre på gaden eller via app’en Grab. Det er den billigste, men også mest nervepirrende transportform, da du uundgåeligt kommer slingrende tæt på de andre benzindrevne vovehalse i trafikken. Så medmindre du trænger til et dødstrip, vil vi anbefale, at du holder dig til disse tre transportmuligheder.

#1 – Kondisko og gode sandaler

Fødderne er klart vores foretrukne måde at komme omkring. Udover at de største seværdigheder i Saigon og Hanoi ligger i overskuelig gåafstand, er en stor del af rejseeventyret at opleve det lokale gadeliv. Det er på alle måder et sansebombardement at gå på opdagelse i de smalle stræder, hvor små specialbutikker sælger finurlige ting, madmutter langtidskoger kød til dagens nudelsuppe, og venner slår sig ned på fortovet for at sludre over en kop kaffe.

I princippet har begge byer også fortove, men i praksis fungerer de som alt andet. Du går derfor i spidsrod mellem parkerede motorcykler, plastikstole, butiksvarer og dampende gadekøkkener. Nogle gange er det nemmere bare at gå på vejen. Derfor er det en god idé at hoppe i gode sko, så du kan vandre ubesværet gennem forhindringsbanen.

Sådan krydser du gaden til fods – og overlever

Er du netop ankommet til Vietnam kan både lyden og synet af de mange motorcykler virke overvældende. Alene tanken om at krydse en gade kan synes angstprovokerende. Men fortvivl ej. Vi fik nemlig det bedste trick af en god ven, der har boet flere år i Hanoi. Han er både hjemmevant i trafikken og kender vietnamesernes kørestil:

“Vietnameserne kigger kun lige frem, når de færdes i trafikken. De kigger ikke til siden eller over skulderen. De kører, som har de skyklapper på.” Og heri finder du tricket til, hvordan du krydser en gade: Du tænke som en vietnameser. Du skal kun kigge lige frem.

Gør således:

Stil dig i vejkanten, så de modkørende kan se, at du har i sinde at gå over vejen, uanset om der er et lyskryds eller ej. Kig lige frem, og når du fornemmer, at der er et lillebitte hul i trafikken, træder du med målrettede skridt og i helt normalt gåtempo ud på vejen.

Ja, du læste rigtigt. Gå direkte ud i trafikken, mens du fortsat kigger lige frem (og har et skjult skarpt øje på de modkørende). Du skal nærmest forestille dig, at du er en nymodens Moses, og at strømmen af motorcykler er en flod. For hvert skridt du tager, vil du opleve, hvordan motorcyklerne skiller sig som vandet og kører uden om dig.

Vigtigt:

Du skal stole på hvert eneste skridt og altid fortsætte i samme tempo. Motorcyklisterne lægger nemlig deres kurs efter din. Så tøver du, tøver motorcyklisten. Ændrer du pludselig hastighed eller kurs, så gør motorcyklisten det samme. Og så er det, at det går galt.

Vi har heldigvis ikke oplevet nogen uheld. Ej heller set dem ske. Men vi indrømmer gerne, at vi i begyndelsen havde hjertet helt op i halsen, hver gang vi krydsede en vej. Med tiden blev vi dog helt afhængige af oplevelsen. Vi syntes, det var vildt sjovt. Men måske var det benzinosen, der steg os til hovedet og gjorde os momentant sindssyge.

#2 – Cykelvogn

For bare 20-30 år tilbage var gadebilledet i Vietnam et helt andet. Dengang havde befolkningen nemlig ikke biler, og der var kun få motorcykler (oh joy!) I stedet var cyklen det primære transportmiddel, og ejermanden skulle have både have indregistreringspapirer og en nummerplade til sin tohjulede. Dengang hed det, at “Saigon was a city of bikes”. Det må ha’ været et fantastisk syn!

I dag er cyklen desværre en sjældenhed, pånær omkring storbyernes største turistattraktioner. Her vil lokale prøve at sælge dig en rundtur i deres trehjulede og traditionelle cykelvogn – også kaldet en cyclo. En times rundtur i pedaltempo koster ca. 100.000 VND. Så prøver de at sælge dig en tur til flere penge, kan du roligt gå i gang med at forhandle.

Cyclo’en er for dig, der er på jagt efter en anderledes måde at komme omkring. Et mere moderne alternativ til cyclo’en kunne være at tage på et guidet scootertur, fx Vespa Adventure, der er super godt anmeldt og anbefalet af mange, vi har mødt.

#3 – Taxi og Vietnams svar på Uber

Da vi landede i Saigon på vores første rundrejse i Vietnam, hoppede vi direkte i en taxa. Generelt er hyrevogne vores foretrukne transportmiddel i asiatiske storbyer. Især til de lidt længere køreture, hvor der hverken er direkte busser eller toge. Men der er et par ting, du skal tage være opmærksom på, når du kører med taxi, så du ikke bliver snydt. Vi har været uheldige et par gange gennem årene og (efterhånden) lært lektien …

Taxaselskaber

Nogle selskaber er mere hæderlige end andre. I Vietnam kan du stole på Taxi Mai Linh, der kører i grønne biler, og VinaSun Taxi, der kører i hvide biler. Alle har taxameter, og tager du en taxa fra mere centrale steder, fx lufthavnen, står der en person som registrerer din tur. I øvrigt – når du kører fra lufthavnen, skal du betale 10.000 VND i et lufthavnsgebyr (Saigon, 2016). Chaufføren lægger det oven i prisen. Blot så du ikke undrer dig over, at taxameteret viser en anden pris end det chaufføren siger.

Pris

Det sikreste er, at du altid tjekker, at chaufføren har tændt sit taxameter. Og befinder du dig et sted, hvor de kører uden taxameter, kan du i stedet aftale en pris med chaufføren på forhånd. Som udgangspunkt er takstprisen for Mai Linh og Vinasun 6.000 VND per kilometer (2016). Vi havde kun gode erfaringer med de to.

Uber i Vietnam

Er du også fan af Uber? Så vil du glædes over Grab Taxi i Vietnam. Servicen fungerer på præcis samme måde, og det er ofte billigere end en almindelig taxa. Vi tog en GrabTaxi et par gange, og det fungerede upåklageligt.

Omvej eller genvej?

Når du ankommer til nyt sted, har du ikke en jordisk chance for at vide, om en taxachauffør kører den direkte vej. Eller om han liiiige tager dig på en lille omvej for at tjene lidt ekstra penge. Oftest tager chaufføren dog den rute, der er mest hensigtsmæssig i forhold til trafikken. Andre gange kan chaufføren måske slet ikke finde det sted, hvor du skal hen.

Uanset hvad situationen må være, så bruger vi altid app’en Maps.Me, der fungerer som en GPS på din smartphone. Du skal ikke være på nettet for at kunne bruge den. Tast eller tryk ruten fra A til B ind på kortet, hvorefter den på samme måde som Google Maps viser en rutevejledning. På den måde kan du følge med, om taxachaufføren er på rette vej. Det viste sig for os især være et hit i Vietnam, hvor befolkningen taler meget lidt eller intet engelsk. Vi kunne således vise chaufføren adressen på et kort og sammen finde vej.

Nyttige links om transport i Saigon

Hvis du kunne lide artiklen, er du velkommen til at dele den med andre.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here