Trafikken i Saigon er alt end kedelig. Her får du vores tre tips til, hvordan du kommer fra A til B – uden at blive snydt eller påkørt.

Allerede inden ankomsten havde vi hørt grumme historier om den vietnamesiske trafik. Om hvordan trafikreglerne er en by i Rusland. Og at tusindvis af dyttende og spruttende motorcykler pumper gennem gaden, som var den en forkalket blodåre. Vi forestillede os derfor også, at Ho Chi Minh Citys centrum, der typisk kaldes for Saigon, selvsagt ville være fyldt med tuk-tuk’s, ligesom i andre storbyer i Asien. Men nej, ingen tuk-tuk i sigte!

Saigon

I byens centrum findes tre anbefalesværdige måder at komme fra et sted til et andet. Der er egentlig fire, men den sidste vil vi ikke anbefale til andre end de lokale. Det er nemlig på bagsædet af en motorcykel (også kaldt en ‘Xe Om’), hvor du uundgåeligt kommer (lidt for) tæt på chaufføren, såvel som de andre benzindrevne ninjaer i trafikken. Så medmindre du brænder efter et adrenalin-kick eller en autentisk trafik-oplevelse i Vietnam, vil vi anbefale, at du holder dig til disse tre transportmuligheder:

1. Jesus-sandaler & Sneakers

Med sine brede fortove og overskuelige distancer er det oplagt at gå i krig med Saigon som fodsoldat. Fødderne var klart vores foretrukne måde at komme omkring og opleve byen på. Så ifør dig dine bedste sandaler eller kondisko, så du er kampklar til at marchere op og ned ad gaderne i timevis.

Men ja, både lyden og synet af de mange motorcykler virker overvældende, når du netop er ankommet. Og blot tanken om at skulle forcere en trafikeret gade kan synes angst-provokerende … Men fortvivl ej! Vi fik nemlig det bedste tip af en god ven, der har boet et par år i Vietnam. Han kender både antallet af årlige trafikulykker (you don’t wanna know!) og trafikanternes kørestil: Vietnameserne kigger kun frem, ikke til siden eller over skulderen. De kører, som har de skyklapper på. Og heri ligger tricket:

Sådan krydser du trafikken
– og overlever!

Du skal tænke som en vietnameser og se strømmen af motorcykler som en flod, når du krydser en vej. Stil dig i vejkanten, kig på de modkørende og forestil dig nu, at du er en nymodens Moses. Gå nu med målrettede skridt ud i trafikken. Ja, du læste rigtigt. Gå ud i trafikken i et helt normalt tempo, mens du kigger lige frem (og med et øje på de modkørende). Og for hvert skridt du tager, vil du opleve, hvordan motorcyklerne skiller sig som vandet og kører uden om dig. De lægger deres kurs efter din.

Motorcykler i Saigon Saigon

I begyndelsen havde vi hjertet helt oppe i halsen, men efterhånden blev vi næsten afhængige af at krydse trafikkerede gader. Måske var vi momentant sindssyge? Men det giver altså en berusende fornemmelse, når motorcyklerne glider rundt om dig, som var de vand og du en gren, der stikker op fra flodbunden.

Men du skal stole på hvert eneste skridt! For tøver du, tøver motorcyklisten. Ændrer du pludselig hastighed og bane, så gør motorcyklisten det samme. Og så er det, at det går galt. STAY ON YOUR TRACK, SOLDIER – og lyt til din mavefornemmelse. Det er for dumt at lege krigshelt i trafikken.

2. Cykelvogn

For bare 20-30 år tilbage var gadebilledet i Vietnam et helt andet! Dengang havde befolkningen nemlig ikke motorcykler (oh joy!) I stedet var cyklen det primære transportmiddel, og ejermanden skulle have både have indregistreringspapirer og en nummerplade til sin tohjulede. Saigon må ha’ været et fantastisk syn!

Cykler i Vietnam
Saigon før (Billedet er fra www.saigoneer.com)
Saigon city
Saigon i dag

I dag er cyklen desværre en sjældenhed, men omkring byens største turistattraktioner vil du ofte møde mænd, der prøver at sælge dig en rundtur i deres trehjulede og traditionelle cykelvogn – også kaldet en cyclo. En times rundtur i pedaltempo koster ca. 50,000 – 100.000 VND. Så prøver de at sælge dig en tur til flere penge, kan du roligt gå i gang med at forhandle.

Cyclo’en er for dig, der er på jagt efter en anderledes måde at komme omkring og samtidig få en saigonesers ord og øjne på byen. Et mere moderne alternativ til cyclo’en kunne være at tage på et Vespa Adventure. Den guidede rundtur på den italienske scooter er super godt anmeldt af rigtig mange rejsende!

Saigon cykeltaxa Saigon cykeltaxa

3. Taxi og vietnamesisk Uber

Trip, trap, taxi! Da vi landede i Ho Chi Minh City hoppede vi direkte ind i en taxa, og ofte er hyrevognen også vores foretrukne transportmiddel i asiatiske storbyer. For luften er varm, beskidt og tyk af udstødningsgas, så det er langt fra en behagelig rejse at sidde i en åben trækasse. Især hvis du skal køre på svært trafikkerede veje, er en taxa altid at foretrække. Men der er et par ting, du skal tage være opmærksom på, så du ikke bliver snydt. Vi har været uheldige et par gange gennem årene og (efterhånden) lært lektien …

Taxaselskaber

Nogle selskaber er mere hæderlige end andre. I Vietnam kan du stole på Mai Linh, der kører i grønne biler, og VinaSun, der kører i hvide biler. Alle har taxameter, og tager du en taxa fra mere centrale steder, fx lufthavnen, står der en person som registrerer din tur. I øvrigt – når du kører fra lufthavnen, skal du betale 10.000 VND i et lufthavnsgebyr. Chaufføren lægger det oven i prisen. Blot så du ikke undrer dig over, at taxameteret viser en anden pris end det chaufføren siger.

Pris

Det sikreste er, at du altid tjekker, at chaufføren har tændt sit taxameter. (Er du et andet sted, hvor de kører uden taxameter, så tjek hvad priserne normalt er det pågældende sted og aftal en pris med chaufføren på forhånd).

Uber i Vietnam

Er du også fan af Uber i Danmark? Så vil du elske “Grab Taxi” i Vietnam! Servicen fungerer på præcis samme måde og det er ofte billigere end en almindelig taxa. Vi tog en GrabTaxi et par gange og det fungerede upåklageligt. Du kan læse mere om, hvordan du gør på deres hjemmeside GrabTaxi Vietnam.

Omvej eller genvej?

Når du ankommer til nyt sted, har du ikke en jordisk chance for at vide, om en taxachauffør kører den direkte vej – eller om han liiiige tager dig på en lille omvej for at tjene lidt ekstra penge. Oftest tager chaufføren dog den rute, der er mest hensigtsmæssig i forhold til trafikken. Men andre gange kan chaufføren måske slet ikke finde det sted, hvor du skal hen.

Ligegyldigt hvad – så bruger vi altid app’en Maps.Me, der fungerer som en GPS på din smartphone. Du skal ikke være på nettet for at kunne bruge den. Vi taster eller trykker ruten fra A til B ind på kortet, hvorefter den på samme måde som Google Maps viser en rutevejledning. På den måde kan du følge med, om taxachaufføren er på rette vej. Det viste sig for os især være et hit i Vietnam, hvor befolkningen taler meget lidt eller intet engelsk. Vi kunne således vise chaufføren adressen på et kort og sammen finde vej.

Saigon

Saigon

– – – –

Har du været i Saigon / Ho Chi Minh City? Og har du lyst til at dele dine erfaringer fra trafikken – så skriv gerne en kommentar herunder. Vi synes altid det er spændende at høre om andres oplevelser og anekdoter. Det er jo ikke småting, der foregår i den vietnamesiske trafik! Bon voyage, M&M

8 KOMMENTARER

  1. Haha! Åh hvor kan jeg bare genkende jeres tanker. Jeg har besøgt både Ho Chi Minh og Saigon og trafikken er jo helt surrealistisk! Jeg kan huske at det særligt var i Ho Chi Minh jeg havde mit hjerte helt oppe i halsen, når vi skulle krydse vejene, men med mere end 7 millioner knallerter i byen, så er der vidst heller ikke meget at sige til at man bliver lidt nervøs og tøvende for at bevæge sig ud i trafikken. Men som I ganske rigtigt også har observeret, så handler det bare om at gå ud og netop bare i et konstant tempo. Vores første regel vi fik at vide var også at man netop ikke skulle stoppe op midt på vejen da det ellers ville ende galt, så det er også altid det jeg plejer at give videre til andre, der rejser til Vietnams storbyer.
    Håber I har en fantastisk tur!! 🙂

    http://cillesunivers.dk/

    • Uirk, ja – den vietnamesiske trafik er virkelig en oplevelse! Man får i den grad testet sine nerver, når man de første par gange skal krydse vejen, hahah…

  2. Haha, det her er et sjovt indlæg! Og vi er enige i, at det virkelig er nogle flotte og skarpe fotos I tager! Well done!
    Vi har Vietnam til gode, men har lige været i Nepal i nov/dec 2016 og vi skal hilse og sige, at gaderne i Kathmandu også skal krydses med en del gåpåmod! 😉 Nogle gange planlagde vi at gå den rute, hvor vi skulle krydse vejen færrest gange, haha! Det er vildt! Og meget anderledes end at cykle stille og roligt rundt i Københavns gader 🙂

    • Tusind tak, Kathrine 🙂 Trafikken i Kathmandu lyder jo helt vild! Jeg kan snildt forestille mig, at vi ville vælge præcis samme taktik som jer, hahaha… Asiatisk trafik er seriøst for ninjaer!

  3. Har været flere gange i HCMC, og genkender det hele 😉 Også fra Hanoi, og andre store byer i Vietnam.
    Første gang man skal krydse en gade er en oplevelse der brænder sig ind i centeret for evige ferieminder.
    Men som I skriver, så er det bare at gå ud i det, holde fart og kurs, så skal de andre nok vige uden om.
    Dog er Xe-Om’erne bedre end deres rygte, og perfekt til små korte ture. Jeg har endda kørt en del med dem, med et stift højre ben og krykker, uden de store problemer 😉 Absolut billigste måde at køre på. Lokale busser undtaget!
    Gennem trawlede selv Mekong deltaet og det sydlige Vietnam en måned i marts/april 2017, på en motorcykel jeg lejede i HCMC.
    En hel måneds leje for $100 hos Saigon Motorcycles, for en fin 150cc maskine, med masser af kræfter til både landevel og bjergkørsel.
    Tog helt sydpå til Phu Quoc, en fantastisk ø ud for Vietnam/Cambodia, og kørte ‘hjem’ til Vietnam via Phnom Penh i Cambodia.
    Boede på en del forskellige HomeStay’s i både Vietnam og Cambodia, og elsker det pga. den fine tætte kontakt man kommer i hos den familie man besøger 😉
    Og så er det ofte fantastisk billigt at bo på denne måde. Blot man ikke har alt for fine fornemmelser, men så kan man ‘forkæle’ sig selv på et fint hotel senere!

    Tak for en flot og oplysende blog.
    Og go’ vind på jeres videre rejse.

    • Hej Torben,

      Mange tak for din besked – vi må vist hellere få prøvet en Xe-Om næste gang, vi besøger Vietnam. Det både lyder og ser ud som en autentisk oplevelse 😉 Og tusind tak for gode tips til motorcykel-udlejning. Det står højt på vores ønskeliste at se mere af landet ved at køre på motorcykel, for det var helt klart blandt de oplevelser, der gjorde størst indtryk. Kunne du godt køre på din “vietnamesiske” motorcykel ind i Cambodja?

      Kh Mette

SKRIV EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here